Over mij

Merksplas, Antwerpen, Belgium
Mama van 4 kindjes: Mariken, Geike, Nine en Lennert.Een Alle pure en nature dingen kunnen mij beroeren. Biologisch tuinieren en lekker koken, creatief bezig zijn zoals poppetjes maken, ...zijn maar enkele van mijn interesses.Sinds de geboorte van mijn eerste ben ik me aan het verdiepen in 'duurzaam en verantwoord' speelgoed. Ik werd zo geraakt door de mooie dingen die ik tegenkwam dat ik besloot om deze zelf te gaan verkopen. In 2007 precies werd het officieel! Daarna volgde de blog én sinds vorig jaar is er dus ook een webwinkel, weliswaar nog in opbouw. Véél van mijn tijd gaat ook nog naar de ouderen die ik iedere dag weer mag ontmoeten doorheen grote, kleine, fijne maar soms ook moeilijkere momenten. Beide jobs verrijken mijn leven enorm! In de winkel vindt u voornamelijk duurzaam houten speelgoed, bio en fairtrade kleding en verzorgingsprodukten. www.speelgoedvoorgoedkinderspel.be Veel plezier met rondkijken!

dinsdag 26 mei 2009

Hout versus plastic




Vandaag de dag is het gangbare speelgoed vaak van plastic... het ene al iets duurzamer dan het andere. Het is gemakkelijk afwasbaar maar als het stuk is , is het ook vaak niet meer te herstellen ...en dan belandt het bij het afval...Toevallig las ik onlangs nog een artikel waarin onomwonden stond dat onze planeet vergiftigd wordt door plastic. En om terug naar het speelgoed te gaan: vaak wordt het in landen gemaakt waar men het niet altijd even nauw neemt met de veiligheid bv door het gebruik van giftige verf. Ook weekmakers die nogal in poppen gebruikt worden zijn echt niet gezond...Uiteraard is speelgoed van plastic wel véél goedkoper dan hout
Over speelgoed in hout dan: het is een warm en natuurlijk materiaal. Het is duurzaam en als er een onderdeeltje van iets zou loskomen is het gemakkelijk te lijmen...En er is een aanbod dat gegarandeerd veilig is bvb hout dat geolied is of met een verf op waterbasis is behandeld. Sommige fabrikanten gaan zo ver dat ze hun houten speelgoed drenken in verf. De verf wordt door het hout geaborbeerd zodat er geen laagje verf 'opzit'. Zo kunnen er ook geen stukjes verf loskomen en in de mond terechtkomen door te bijten. Dat doen kleine kindjes toch wel regelmatig .

Ik ga op deze blog hoofdzakelijk berichten over het houten speelgoed dat gegarandeerd op een veilige manier wordt geproduceerd, hoofdzakelijk in Europa...

En op de foto's zie je de 'verfkeuken' in vele schakeringen van één kleur...eigenlijk was het de bedoeling om de 'man' achter het verven ook in beeld te brengen.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten