Over mij

Merksplas, Antwerpen, Belgium
Mama van 4 kindjes: Mariken, Geike, Nine en Lennert.Een Alle pure en nature dingen kunnen mij beroeren. Biologisch tuinieren en lekker koken, creatief bezig zijn zoals poppetjes maken, ...zijn maar enkele van mijn interesses.Sinds de geboorte van mijn eerste ben ik me aan het verdiepen in 'duurzaam en verantwoord' speelgoed. Ik werd zo geraakt door de mooie dingen die ik tegenkwam dat ik besloot om deze zelf te gaan verkopen. In 2007 precies werd het officieel! Daarna volgde de blog én sinds vorig jaar is er dus ook een webwinkel, weliswaar nog in opbouw. Véél van mijn tijd gaat ook nog naar de ouderen die ik iedere dag weer mag ontmoeten doorheen grote, kleine, fijne maar soms ook moeilijkere momenten. Beide jobs verrijken mijn leven enorm! In de winkel vindt u voornamelijk duurzaam houten speelgoed, bio en fairtrade kleding en verzorgingsprodukten. www.speelgoedvoorgoedkinderspel.be Veel plezier met rondkijken!

zaterdag 30 mei 2009

Boek : kinderen en hun spel

Dit boek is voor mij al lange tijd een inspirerend boek...daarom wil ik graag de korte inhoud ervan met jullie delen.

Jonge kinderen nemen vaak zeer oplettend waar wat zich in hun omgeving afspeelt. De volwassenen die de zorg voor hen dragen zijn als het ware het voorbeeld dat, met name in het spel, wordt nagebootst.
Dit al spelend nabootsen is een van de belangrijkste elementen in de ontwikkeling van het kind.

Niet alleen het te spelen spel maar ook de gebruikte materialen zijn van enorm belang.

Door de enorme verscheidenheid in het aanbod van speelgoed, verget je vaak dat ook eenvoudige, natuurlijke materialen voor kinderen een goede stimulans kunnen zijn om hun fantasie te ontwikkelen.

In dit boek vind je allerlei adviezen voor spelletjes en de keuze van speelgoed, naast gedichten en liedjes die aansluiten bij de gang van het jaar en suggesties voor verhalen en poppenspelen.

Uit persoonlijke ervaring kan ik beamen dat er héél veel waarheid schuilt in de inhoud van dit boek...

Ik hoef alleen maar te kijken naar de tijd toen ik zelf kind was. Hoe heerlijk was het om met wat doeken of dekens, kussens... een kamp te bouwen onder de tafel....

Tijdens een wandeling moest ik Nine, die nog een babytje was pap geven. Omdat dat wel even duurt...en Geike zich net in een zéér intense koppigheidsfase bevond, maakte ik me wel wat zorgen...Achteraf bleek: voor niets nodig. Terwijl ik op de bank zat, zocht ze enkele stokken en begon dmv te roeren er twee grote gaten mee te maken in het zand....

Toen ik vroeg wat ze aan het doen was zei ze ''Spaghetti maken; dit is de pot saus en dat is de pot spaghetti. Fantastisch toch! Ik had die week inderdaad spaghetti gemaakt en ik herinner me dat zij steeds héél geïnteresseerd was, wanneer ik kookte...

Verder kun je zoveel leuke dingen doen met wat gekleurde doeken, poppetjes, diertjes (al dan niet zelfgemaakt) en spulletjes die je in de natuur vindt: kastanjes, mooie stenen, .... met mate natuurlijk én het is gratis! Verder wek je, door veel te gaan wandelen ,spelen in het bos en het meenemen van mooie gevonden spulletjes, de belangstelling voor de natuur. Daaruit kan men als men wat ouder wordt 'respect' voor al wat leeft ontwikkelen en laat dat nu zijn wat in deze tijd dringend nodig is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten